Thursday, September 16, 2010

He Had Such Quiet Eyes

He had such quiet eyes
She did not realise
They were two pools of lies
Layered with thinnest eyes
To her, those quiet eyes
Were breathing desolate sighs
Imploring her to be nice
And to render him paradise

If only she'd been wise
And had listened to the advice
Never to compromise
With pleasure - seeking guys
She'd be free from "the hows and whys"

Now here's a bit of advice
Be sure that nice really means nice
Then you'll never be losing at dice
Though you may lose your heart once or twice

1968 by Bibsy Soenharjo

Alhamdullillah, syukur didedikasikan hanya kepada Allah SWT kerana dengan limpah rahmatNYA ana masih diberi kekuatan dan kelapangan untuk berkongsi satu lagi penulisan ini.

Kali ini, ana ingin berkongsi satu pengalaman tentang sebuah puisi indah di atas yang cukup bermakna buat peringatan semua. Sejujurnya, ana tidak begitu mengenali siapa penulis ini, sekadar menyingkap sedikit intipati cerita daripada puisi ini. Yang sebenarnya, inilah salah satu puisi yang dimasukkan dalam New Literature Component  For Form 4. Alhamdullillah, Kementerian Pelajaran Malaysia memilih puisi ini sebagai silibus baru dalam pengajaran kesusasteraan dalam subjek english tingkatan 4.

He had such quiet eyes ini sebenarnya mengisahkan seorang budak perempuan yang masih naif yang jatuh cinta dengan seorang lelaki. Jatuh cinta hanya selepas menatap mata lelaki ini. Dari mata turun ke hati, ana bersetuju dengan kata-kata ini tatkala kita boleh jatuh cinta hanya daripada sebuah pandangan daripada sepasang mata. Sepasang mata itu seolah-olah mengatakan kepadanya "datanglah kepadaku", "aku perlukan dirimu", "dirimulah yang aku nantikan selama ini" berbicara betapa diri lelaki ini benar-benar memerlukan teman untuk mengisi kekosongan di hati. Sebuah pandangan yang bersih, suci dan murni seolah-olah dia benar-benar ikhlas untuk melamar wanita ini untuk menemaninya.

Palsu!
Apabila ana memperkenalkan sajak ini kepada pelajar-pelajar ana, mereka tidak mempunyai masalah untuk memberikan maksudnya dalam bahasa melayu. Namun, apabila sampai kepada bait-bait baris setiapnya, ana berperanan di situ. Memberi makna yang praktikal dengan apa yang melanda mereka kini.

Sememangnya, satu tindakan bijak bagi ana apabila sajak ini dipilih, khasnya untuk remaja pula tu. Tingkatan 4. Mereka yang mengalami pelbagai krisis. Ana cuba berterus terang tanpa berselindung lagi dengan budaya couple yang makin tidak terbendung di kalangan mereka. Mungkin tidak membimbangkan bagi sesetengah mereka, namun ana tetap mengatakannya. BERHATI-HATI DALAM PERGAULAN!

Puisi ini nampaknya sangat hangat dan panas. Rata-rata pelajar ana suka dengan topik ini. Ada juga yang seperti cacing kepanasan, tidak senang duduk dengan apa yang ana perkatakan. Ada yang tersenyum, tunduk malu, Tetapi, ana sentiasa merasakan ada seorang pelajar ana yang selalu bersembunyi di sebalik rakan nya, setiap kali ana berbicara nasihat, dia akan mendengar dengan tekun. Tidak tahu apa yang difikirkannya.
 
Maka, apabila budak perempuan yang jatuh cinta, cinta mati, kemaruk dengan si lelaki ini, dia sanggup mengorbankan maruah dan kehormatan dirinya demi lelaki tersebut. Habis madu sepah dibuang, kini selepas mendapat apa diingini, perempuan ini akhirnya ditinggalkan. Barulah dia sedar, alangkah baiknya jika dahulu dia mendengar nasihat mereka yang lain, pasti dia tidak akan menyesal dengan seribu persoalan "hows and whys". Makanya, bicara mata itu adalah palsu dan penuh dengan penipuan.

Be sure that nice really means nice menyegarkan pegangan, prinsip kita. bilamana apabila kita mendapati sesuatu yang baik daripada seseorang : bicara yang sopan, tingkah laku yang beradab, penampilan luaran yang baik, wajah yang menyejukkan mata, semua yang baik ini adalah cermin daripada kebaikan hatinya. Realitikan apa yang dilihat baik itu adalah baik juga natijahnya. Bukan yang sebaliknya.

Mata VS Mata Hati
Sepasang mata yang kita Allah SWT pinjamkan ini mempunyai keajaibannya tersendiri. Mata mampu membicarakan kata hati kita. Sinar mata gembira, sedih, gundah-gulana, mata menggoda. Kadang kala tidak perlu kita mengatakan secara lisan, orang lain sudah dapat menyingkap apa yang kita rasakan. Maka, dalam konteks jatuh cinta, pandangan mata boleh menjadi messenger kepadanya bahawa "aku jatuh cinta padamu pada pandangan pertama".

Maka, berwaspadalah. Sehinggakan dalam hadis Nabi "pandangan mata adalah anak panah iblis untuk menyesatkan kita". Sebab itu, kita mesti menundukkan pandangan apabila dalam pergaulan yang melibatkan bukan sesama muhrim.

Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nur Ayat 30,

Katakanlah kepada laki-laki yang beriman supaya mereka merendahkan pandangannya (dari melihat yang terlarang) dan menjaga kehormatannya (dari berzina). Itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka usahakan.

Mengusahakan menilai seseorang dengan mata hati kita dan mata hati miliknya, maka bersihkan dahulu hati ini daripada dosa dan maksiat. Sentiasa memperbaharui taubat. Tetap teguh dan istiqamah dengan amal-amal soleh.


Mampukah iman kita berbuat demikian acapkali kita bersua muka, berbual bicara dengan mereka?


Akhirnya, ana mengakhirkan kelas hari itu dengan membawakan firman Allah SWT dalam Surah AN-NUR, Ayat 26 yang bermaksud:
                                                                                                        
"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat, laki-laki jahat untuk perempuan-perempuan        jahat pula, perempuan-perempuan baik untuk laki-laki yang baik, laki-laki baik untuk perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dari tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia"  

Pelajar-pelajar ana yang asyik dengan topik ini akhirnya menggeleng-geleng kepala mengatakan mereka tidak ingin menjadi perempuan/lelaki yang jahat yang akan mendapat pasangan yang sekufu dengan mereka kelak.

Semoga akan terjentik hati-hati individu insan agar kembali kepada pegangan dan prinsip yang bersih berteraskan sunnatullah daripada sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari itu. Insha Allah

1 comment:

  1. Nice story n thank you for your warn..I will remain it 4ever

    ReplyDelete